РЕКОМЕНДАЦІЇ ПІДЛІТКОВІ З РОЗВИТКУ ПІЗНАВАЛЬНОЇ СФЕРИ

Як розвинути увагу

  1. Привчайте себе уважно працювати в найрізноманітніших умовах і навіть у шумній і відволікаючій обстановці. Треба намагатися не помічати того, що заважає роботі.
  2. Систематично вправляйтеся в одночасному спостереженні декількох об’єктів. Робити це треба так, щоб загальне сприйняття кожного об’єкта збереглося досить добре, і в той же час увагу потрібно концентрувати на головному, виділяючи його із другорядного.
  3. Тренуйтеся в переключенні уваги. Ці тренування повинні йти за трьома напрямками:
  4. швидко переключати увагу з об’єкта на об’єкт;
  5. виділяти найважливіші об’єкти за рахунок другорядних;
  6. змінювати порядок переключення.
  7. Розвивайте в себе вольові якості – це сприяє й розвитку стійкості уваги. Змушуйте себе зосереджувати навіть тоді, коли цього робити не хочеться. Частіше додержуйтеся принципу «треба», а не «хочу». Починайте роботу з важкого і нецікавого, намагайтеся виконувати ті справи, які хочеться відкласти на потім. Чергуйте легкі й важкі справи, цікаві й нецікаві.
  8. Частіше вдавайтесь до різних ігор: шахів, головоломок, спортивних ігор. Самі по собі вони не розвивають увагу. Це створює з їх допомогою ваше прагнення.

Деякі умови успішного запамятовування

  1. Важливою умовою того, щоб навчальний матеріал запам’ятовувався швидко й надовго, є наявність інтересу до того, що запам’ятовуєш, і уваги в процесі засвоєння і відтворення матеріалу.
  2. Велике значення для запам’ятовування мають почуття. Усе, що пов’язане з радістю, сумом, гнівом, як правило, запам’ятовується краще, ніж те, до чого людина ставиться байдуже.
  3. Важливою умовою гарного запам’ятовування є розуміння того, що треба засвоїти.
  4. Дуже важливо також поставити перед собою завдання – міцно й надовго засвоїти.
  5. Велике значення для засвоєння навчального матеріалу має поєднання запам’ятовування з діяльністю людини, що вимагає мислення, активності.
  6. Наявність знань з того навчального предмета, з якого засвоюється матеріал, також є сприятливою умовою для запам’ятовування, тому що при цьому нове легше й ґрунтовніше пов’язується з тим, що вже відомо.
  7. Необхідно пам’ятати, що запам’ятовування – це робота іноді нелегка, тому важливою умовою засвоєння навчального матеріалу є наполегливість, завзятість у роботі, уміння не кидати її на середині, а домагатися повного й міцного запам’ятовування. Це вольові якості, без яких неможлива серйозна розумова робота.
  8. Зрідка використовуйте мнемотехніку – штучні прийоми полегшуючого запам’ятовування.

Як розвивати мислення

  1. Розвивати мислення – означає насичувати свій розум знанням. Джерелами знань можуть бути найрізноманітнішими: школа, книга, заняття в гуртках і т.д.
  2. Розум визначає єдність знань і дій. Знань неможливо набути без зусиль думки, без розумової праці.
  3. Став перед собою різні питання. Адже мислення починається з питання. Питанням «Чому?» і «Як?» людство зобов’язане більшістю відкриттів. Тому  вчіться ставити питання до кожної події, явища, з яким зустрічаєтеся.
  4. Властивість помічати в предметі або явищі кілька найбільш явних ознак – спільна властивість розуму. Це вміння бачити можна тренувати в іграх на кмітливість, у рішенні різного роду логічних завдань, головоломках.
  5. Виконуйте різні завдання на порівняння.
  6. Мислення і мовлення не розривні. Тому для розвитку мислення можна використовувати і такий прийом: те, що не до кінця розумієте самі, спробуйте викласти іншому.
  7. Активно використовуйте письмове мовлення (написання твору, ведення особистого щоденника), тому що письмове мовлення сприяє розвитку мислення.
  8. Практикуйте вільний виклад прочитаного друзями і близькими, беріть участь у дискусіях, вирішуйте нестандартні завдання.

Як розвивати уяву

  1. Уява розвивається при читанні книг. Особливо цьому сприяє опис природи, зовнішності персонажа, тому ці уривки необхідно уважно читати для розвитку відтворюючої уяви.
  2. Вважається, що школою відтворюючої уяви є вивчення географічних карт. Уміння подорожувати по карті і представляти у своїй уяві різні місця сприяє розвитку уяви.
  3. Розвитку уяви також сприяє технічна творчість, винахідницька діяльність.
  4. Для розвитку уяви важливі й життєвий досвід і широке коло знань.
  5. Уява розвивається в різних видах діяльності: у процесі творення казок, віршів; малювання, ліплення; при відгадуванні загадок і т. д.
Рекомендації підліткові з розвитку пізнавальної сфери