РЕКОМЕНДАЦІЇ ПІДЛІТКОВІ З РОЗВИТКУ ПІЗНАВАЛЬНОЇ СФЕРИ
Як розвинути увагу
- Привчайте себе уважно працювати в найрізноманітніших умовах і навіть у шумній і відволікаючій обстановці. Треба намагатися не помічати того, що заважає роботі.
- Систематично вправляйтеся в одночасному спостереженні декількох об’єктів. Робити це треба так, щоб загальне сприйняття кожного об’єкта збереглося досить добре, і в той же час увагу потрібно концентрувати на головному, виділяючи його із другорядного.
- Тренуйтеся в переключенні уваги. Ці тренування повинні йти за трьома напрямками:
- швидко переключати увагу з об’єкта на об’єкт;
- виділяти найважливіші об’єкти за рахунок другорядних;
- змінювати порядок переключення.
- Розвивайте в себе вольові якості – це сприяє й розвитку стійкості уваги. Змушуйте себе зосереджувати навіть тоді, коли цього робити не хочеться. Частіше додержуйтеся принципу «треба», а не «хочу». Починайте роботу з важкого і нецікавого, намагайтеся виконувати ті справи, які хочеться відкласти на потім. Чергуйте легкі й важкі справи, цікаві й нецікаві.
- Частіше вдавайтесь до різних ігор: шахів, головоломок, спортивних ігор. Самі по собі вони не розвивають увагу. Це створює з їх допомогою ваше прагнення.
Деякі умови успішного запам’ятовування
- Важливою умовою того, щоб навчальний матеріал запам’ятовувався швидко й надовго, є наявність інтересу до того, що запам’ятовуєш, і уваги в процесі засвоєння і відтворення матеріалу.
- Велике значення для запам’ятовування мають почуття. Усе, що пов’язане з радістю, сумом, гнівом, як правило, запам’ятовується краще, ніж те, до чого людина ставиться байдуже.
- Важливою умовою гарного запам’ятовування є розуміння того, що треба засвоїти.
- Дуже важливо також поставити перед собою завдання – міцно й надовго засвоїти.
- Велике значення для засвоєння навчального матеріалу має поєднання запам’ятовування з діяльністю людини, що вимагає мислення, активності.
- Наявність знань з того навчального предмета, з якого засвоюється матеріал, також є сприятливою умовою для запам’ятовування, тому що при цьому нове легше й ґрунтовніше пов’язується з тим, що вже відомо.
- Необхідно пам’ятати, що запам’ятовування – це робота іноді нелегка, тому важливою умовою засвоєння навчального матеріалу є наполегливість, завзятість у роботі, уміння не кидати її на середині, а домагатися повного й міцного запам’ятовування. Це вольові якості, без яких неможлива серйозна розумова робота.
- Зрідка використовуйте мнемотехніку – штучні прийоми полегшуючого запам’ятовування.
Як розвивати мислення
- Розвивати мислення – означає насичувати свій розум знанням. Джерелами знань можуть бути найрізноманітнішими: школа, книга, заняття в гуртках і т.д.
- Розум визначає єдність знань і дій. Знань неможливо набути без зусиль думки, без розумової праці.
- Став перед собою різні питання. Адже мислення починається з питання. Питанням «Чому?» і «Як?» людство зобов’язане більшістю відкриттів. Тому вчіться ставити питання до кожної події, явища, з яким зустрічаєтеся.
- Властивість помічати в предметі або явищі кілька найбільш явних ознак – спільна властивість розуму. Це вміння бачити можна тренувати в іграх на кмітливість, у рішенні різного роду логічних завдань, головоломках.
- Виконуйте різні завдання на порівняння.
- Мислення і мовлення не розривні. Тому для розвитку мислення можна використовувати і такий прийом: те, що не до кінця розумієте самі, спробуйте викласти іншому.
- Активно використовуйте письмове мовлення (написання твору, ведення особистого щоденника), тому що письмове мовлення сприяє розвитку мислення.
- Практикуйте вільний виклад прочитаного друзями і близькими, беріть участь у дискусіях, вирішуйте нестандартні завдання.
Як розвивати уяву
- Уява розвивається при читанні книг. Особливо цьому сприяє опис природи, зовнішності персонажа, тому ці уривки необхідно уважно читати для розвитку відтворюючої уяви.
- Вважається, що школою відтворюючої уяви є вивчення географічних карт. Уміння подорожувати по карті і представляти у своїй уяві різні місця сприяє розвитку уяви.
- Розвитку уяви також сприяє технічна творчість, винахідницька діяльність.
- Для розвитку уяви важливі й життєвий досвід і широке коло знань.
- Уява розвивається в різних видах діяльності: у процесі творення казок, віршів; малювання, ліплення; при відгадуванні загадок і т. д.
Рекомендації підліткові з розвитку пізнавальної сфери