Емоційний інтелект або про емоції

Емоції – це сфера нашого життя. Вони «живуть» в підкіркових структурах  – лімбічній системі, яка отримує інформацію із зовнішньої середи і нашого тіла. Вони пов’язані з нашою поведінкою та спонукають нас до діяльності.

Виділяють 3 позитивних (радість, інтерес, любов) та 5 негативних (злість, страх, смуток, сором, відраза) базових емоцій, які розвились в процесі еволюції.

Емоції є супутниками кожного кроку нашого життя. Якщо ми володіємо емоційною грамотністю (зараз дуже поширеним є поняття – емоційного інтелекту), то, прислуховуючись до емоцій, ми уміло спрямовуємо своє життя у правильному напрямку, ми знаємо, що, коли, чому і як треба вчинити. Блокування, нерозуміння своїх емоцій, невчасний контроль, невірне вираження або «перебір» у вираженні призводять до проблем із здоров’ям (психосоматичні розлади, депресії, тривожності, залежна поведінка тощо), провокують конфлікти, погіршують якість життя.

Давайте познайомимося з емоціями за допомогою таблиці:

Базова емоція Інтенсивність виявлення, синоніми Причини виникнення Думки Фізичні реакції Поведінка
1. Злість Роздратування, гнів, лють, неприйняття, обурення Виникає, коли порушуються особистісні кордони і наша потреба незадоволена Я гарний, ти-поганий Почервоніння, підвищене серцебиття, підвищення пульсу Кричимо, хлопаємо дверима, б’ємо…
2. Смуток Печаль, туга, зневіра, меланхолія, скорбота, траур, апатія, безнадійність Коли ми щось загубили, когось втратили, з кимось розсталися. Ця емоція дозволяє нам прощатися з минулим. Також виникає, коли ми втомилися і необхідно відпочити. У мене щось не дуже добре (погано) і все буде також не дуже (погано). Сльозливість, сонливість, комок в горлі, відсутність апетиту… Пасивність
3. Страх Тривога, хвилювання, боягузтво, паніка Коли нам необхідно щось виконати і ми не впевнені, що впораємося з цим. Або коли в минулому в такій же ситуації – не впоралися. Потребує мобілізації зусиль. Я не впораюсь, я не зможу, відчуваємо себе безпомічними, а ситуації, в якій опинилися роздмухуємо до величезних розмірів. Тремер, безсоння, головна біль, нав’язливі думки, що не впораємося Жаліємося, просимо про допомогу, уникаємо або перфекціонізуємо
4. Сором Почуття провини, ганьба Коли ми поступили погано і інші нас не схвалили. Вчить поводити себе правильно, не робити погано іншим Я поганий, а інші – хороші Почервоніння, поганий настрій Просимо вибачення або ховаємося
5. Відраза Огида, обридливість Коли нам щось не подобається, не підходить, не відповідає нашим смакам  Я хороший, а воно – відстій, я цього не хочу, краще я піду. Допомагає зрозуміти, що мені не потрібно. Хочемо цього позбутися Нудота, блювання, невзмозі переносити якісь запахи Уходимо від цього і більше не хочемо мати з цим справу.
6. Радість Наснага, захват, веселощі, тріумфування, щастя, оптимізм, ентузіазм Коли ми досягли мети, успіху, нас схвалили Я сильний, особливий, класний. Інші дуже хороші, розуміючі, люблячі Відчуття енергійності, бадьорості, прилив сил, бажання щось робити, приємний м’язовий тонус Говірливість, гарний настрій, сміх, хочеться бути поряд з людьми, ділитися з ними…
7. Інтерес Цікавість, захоплення, допитливість, поглинання Коли ми хочемо перевірити, чи це так або дізнатися щось нове Думаємо про це дуже часто і дуже багато Є складовою пізнавального процесу – уваги Мотивує до діяльності, вибираємо саме цю діяльність, звертаємо саме на це свою увагу
8. Любов Ніжність, турбота, довіра, подяка, близкість, потяг, ідеалізація, Коли інша людина бачить і розуміє нас справжніх, нашу саміть. Тебе зрозуміють в будь-якій ситуації, підтримують, допоможуть. Прилив сил, бадьорості. Сексуальний потяг. Надає нам бажання діяти, творити, самовдоскона-люватися, розвиватися.

Робота з емоціями включає 3 складові:

  1. Вміння помітити та усвідомити свою емоцію;
  2. Вміння ідентифікувати (назвати), яку саме емоцію я відчуваю;
  3. Вміння виразити свою емоцію.

Що означає  помітити, ідентифікувати та усвідомити свою емоцію.

Для цього необхідно відповісти на наступні запитання:

  1. Про що я зараз думаю?
  2. Яка ситуація зараз викликала в мене емоцію?
  3. Яка це емоція? (Назвіть її, спираючись на таблицю вище)
  4. Які я відчуваю фізичні реакції?
  5. Що я зараз роблю?

Після відповідей на ці питання, ми вже можемо контролювати свій емоційний стан. На цьому етапі зменшується емоційна напруга, ми звертаємо увагу на наші думки, фізичні реакції і поведінку. Неусвідомлені емоції (за це відповідають підкіркові структури), які раптово виникли, трансформуються в думки, які ми можемо вже свідомо контролювати (за це відповідає коркові структури мозку) та працювати з ними.

Емоції – це повноцінні реакції, які закінчуються дією. Якщо поведінка неадекватна, значить емоція не усвідомлюється!

Як тільки, ми починаємо усвідомлювати свою емоцію, ми вчасно можемо сказати собі «СТОП!», зупинитися на секундочку і спитати себе: про що я зараз думаю, що відчуваю, що роблю, тим самим вчасно скоректувати або змінити свою поведінку.

Це навичка, яка тренується. Якщо ми це повторимо на протязі місяця, це стане нашою звичкою і значно покращить наш емоційний стан і інтелект.

Підготовлено психологом  Н.В. Соловйовою

 «Як виразити позитивні і негативні емоції» – про це поговоримо в  наступній статті.

Про емоційний інтелект