В ідеалі стосунки “батьки – вчитель” повинні будуватись на взаєморозумінні. Вчитель стає найближчим порадником для батьків у питаннях виховання і навчання дітей. Батьки ж приймають активну участь у шкільному житті своєї дитини. На практиці, однак, так буває далеко не завжди. І частіше у цьому винен не педагог.

Правила для батьків

Це навіть не правило, а, швидше, аксіома, про яку часто забувають: вчитель – теж людина, яку треба поважати і відноситись до нього потрібно, як до людини – такої ж , як ми з вами. Ваша стриманість, уміння поставити себе на місце іншого – ось основні критерії, які допоможуть знайти спільну мову з педагогом.
Ніколи, ні при яких обставинах не говоріть про вчителя погано в присутності дитини! Діти у всьому копіюють вас. І якщо ми хоча б раз висловимо своє незадоволення на адресу педагога, його авторитет в очах учня буде підірваний назавжди.
Не пропускайте батьківських зборів.
Прислухайтесь до вчительських порад і прохань! Як правило, викладач проводить з вашою дитиною набагато більше часу, ніж ви. І вчитель часом помічає те, що може приховатись від батьківських очей, нехай навіть дуже уважних і люблячих. Крім того, маючи спеціальну освіту, викладач найчастіше знаходить кращий вихід з тої чи іншої ситуації, ніж ми, психологи і педагоги-самоучки, ким ми стаємо, отримавши батьківський статус. Триматись порад педагога чи ні – справа ваша. Але, у будь-якому випадку, потрібно бути вдячним людині, яка щиро хоче допомогти.
Навіть якщо у вас зовсім мало вільного часу, надавайте посильну допомогу: роздрукувати методики, закупити продукти для солодкого столу, випрати штори, прикрасити класну кімнату до Нового року… Цим ви піднімете свій авторитет в очах не тільки вчителя, але і своєї дитини.
У кожній школі існують свої норми. І хоча не рідко вони здаються, м’яко кажучи, нерозумними, однак це ще не привід їх ігнорувати. Тим більш, що глупими вони можуть здаватись нам, а ось з точки зору навчального процесу вони повністю виправдані. Якщо вчитель просить вас дзвонити і повідомляти про хворобу дитини у перший же день, робіть це. Повірте, для вчителя це не просто цікавість. Він несе відповідальність за кожного свого учня, а зовсім не хоче створювати вам зайві проблеми. Слідкуйте, щоб дитина не запізнювалась до школи, носила форму встановленого зразка.
Не ображайтесь на повчальний тон – це професійна звичка більшості педагогів. І не приймайте близько до серця зауваження, які пише вчитель у щоденнику дитини. Наприклад, про те, що школяр регулярно забуває олівець або частенько порушує дисципліну. Викладач робить це не для того, щоб вас образити і показати, що ви не занадто хороший батько. Він звертає вашу увагу на недоліки, які трапляються у кожного, не тільки у вас і вашого малюка. Тому треба просто спокійно вжити заходи.
Стримуйте свої емоції. Відкритий конфлікт не піде нікому на користь. Якщо ви вважаєте за необхідне висловити свою точку зору, зробіть це, але як цивілізована людина. І пам’ятайте: не існує проблем, які не можна вирішити. Із суперечливої ситуації завжди можна знайти достойний вихід.
Гарний вчитель, особливо класний керівник – це велике везіння. Однак на шляху дитини будуть зустрічатись різні педагоги: чудові, непогані, посередні і, м’яко кажучи, не дуже гарні. Але навіть у цьому є певний плюс. Адже і на життєвому шляху людина зустрічає дуже різних людей – не завжди є можливість спілкуватись тільки з тими, з ким приємно. І якщо зараз дитина навчиться знаходити з вчителем спільну мову, то є надія, що і у дорослому житті спілкування з людьми не стане для неї зоною конфліктів і розчарувань.

…І для учнів

Переконуйте дитину, що розмовляти з вчителем треба з повагою, в усіх ситуаціях. Хоч би тому, що він доросліший і мудріший. Поясніть дитині, що помилятись може кожна людина, у тому числі і викладач. Але завжди можна домовитись. Тільки спокійно і ввічливо.

Постарайтесь донести до школяра, що обманювати вчителя не можна. Якщо забув вдома зошит чи не зробив домашнє завдання, потрібно підійти до вчителя перед уроком, вибачитись і пояснити причину. У кожного з нас бувають неприємності, у цьому немає нічого страшного. За це ніхто не буде карати. А ось брехня і вигадування фантастичних історій може стати причиною недовіри у майбутньому. І нарешті, нам самим не завадить бути чесними. Бо саме з нас діти беруть приклад.

Пояснюйте учню, що навіть зараз, у школі, потрібно завойовувати гарну репутацію.

Так, ідеальний викладач – це викладач безпристрасний, який не виокремлює для себе “улюблених учнів”, а ставиться до всіх своїх підопічних однаково справедливо. Бувають вчителі, які наближаються до цього ідеалу. Але ми вже говорили: вчитель – також людина. І йому притаманні всі людські якості. Важко ставитись безпристрасно до учня, який постійно порушує дисципліну і зовсім не реагує на зауваження.

СПІЛКУВАТИСЬ З ВЧИТЕЛЕМ : ЯК?